Juhannusjuhla 2003

Havisevan kyläyhdistys ry
Lapinsaari

Kyläläisten yhteinen retkipaikka, Lapinsaari, on ihan lähellä meitä kaikkia, Vesijärven aaltojen keskellä. Nimestään huolimatta se ei ole saari vaan kapeaa kannasta myöten sinne pääsee kävellen. Polkupyörälläkin pääsee oivallisesti perille asti. Autolla pääsee mantereen puolelle, venepaikkojen kohdalle asti.

Lapinsaaren sijainti: Siitaman tieltä käännytään oikealle(Lihasulasta tultaessa vasemmalle) ylös Väikärän mäkeen eli Toosilaniementielle. Sitten matkataan niin pitkälle, että suoraan jatkuva tie on koivukuja Toosilan kartanoon ja sen vierestä lähtee vasemmalle metsän siimekseen tie. Se vie suoraan venerantaan, josta jo kapea kannas näkyy ja houkuttelee tutustumaan 'saareen'.

Lapinsaaren kunnostaminen kaikkien yhteiseksi virkistyspaikaksi alkoi kylätoimikunnan toimesta vuonna 1991. Seuraavana kesänä alettiin rakentaa keittokatosta, joka valmistui kevään 1993 talkoissa. Keittokatoksessa on puuhella ja ruokapöytä penkkeineen. Puita kannattaa varata omasta takaa, aina ei paikalta löydy. Vuonna 1994 rakennettiin puucee, joka on hienon mallinen ja rakentajille esitetyn toiveen mukaan oviaukko on järvelle päin, jotta istuskellessä voi ihailla maisemia. Rakentamassa oli kylätoimikunnan lisäksi talkoissa muutaman kyläläisen aktiivinen porukka.

Niemen kärjestä löytyy myös nuotiopaikka, jossa talvellakin on kuutamoretkillä paistettu makkaraa.